OPLEIDING:
Door mijn enorme fascinatie voor vooral de zangtechniek was er al vanaf het begin van mijn studie de innerlijke drang alle facetten van de zangkunst te bestuderen.Naast mijn uitgebreide studies bij de bovengenoemde voor het merendeel gerenommeerde zangers en zangdocenten wilde ik ook belangrijke deelfacetten van de zangkunst zoals de ADEM, de ARTICULATIE en de BEHEERSING VAN HET LICHAAM ALS ZANGER onderzoeken.
Daartoe volgde ik:
- de complete cursus “Atem und Stimme” bij Professor Horst Coblenzer in Zürich en Wenen
- vele werksessies bij Bram Balfoort, de auteur van “Ademen wij vanzelf?”
- articulatie- en spreeklessen bij Frau Schrotzberg, professor aan het beroemde Max Reinhardt Seminar in Wenen
- vele logopediesessies, waarin ik uitvoerig de Svend Smit methode bestudeerde
- ondersteuning bij de bekende therapeut van de Klashorst in de fysieke ondersteuning van het zanglichaam
- sessies Mensendieck-therapie
- de voor zangers zeer werkzame Alexandertechniek
- de EVTS-cursussen 1 en 2 van de Jo Estill-voice training
- de Lichtenberg-methode bij Ingrid Voermans in Den Haag
ONTWIKKELING:
Door al deze studies heb ik me ontwikkeld tot een zangdocent in diverse zangstijlen.
Allereerst natuurlijk in de klassieke zangstijl(en) maar ook in de andere zangstijlen(en) die kunnen profiteren van de klassieke onderbouwing van de zang. Ik denk daarbij o.a. aan musicalzangers!
Ik geef zanglessen in de Nederlandse-, de Duitse-, de Engelse-, de Franse- en de Italiaanse taal.
Ik heb van 1995 tot 2013 les gegeven aan het KOORENHUIS in Den Haag.
Ik heb van 2006 tot 2010 les gegeven aan de FRANK SANDERS AKADEMIE in Amsterdam.
Ik richtte in 1996 de opleiding MUSICALLFACTORY VOOR JONGEREN in Tilburg mee op.
Ik was daarna jarenlang, van 2006 tot 2014, docent aan de MUSICALLFACTORY, afdeling Volwassenen, van het Factorium te Tilburg.
Ik doceerde vele jaren aan de vakopleiding van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburg, vanaf 2009 bij de afdeling MUSICALTHEATER en vanaf de oprichting van de afdeling MUZIEKTHEATER KLASSIEK in 2012, waarbij ik een van de initiatiefnemers was, gaf ik voornamelijk les aan deze opleiding. Vanaf 2016 was ik artistiek adviseur van deze opleiding.
Bij de transitie van Muziektheater Klassiek en Solozang naar de afdeling CLASSICAL VOICE van Ampa, FHK in 2020, heb ik meegewerkt aan de totstandkoming van een nieuw curriculum voor deze nieuwe afdeling en daarna nog enige tijd binnen deze afdeling lesgegeven. Tot aan mijn uittreding uit de FHK-organisatie heb ik in die nieuwe zangafdeling nog actief meegewerkt.
Ik was tevens vanaf 2016 als zangdocent verbonden aan de MASTER OF MUSIC van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburg.
In die Master of Music heb ik, behalve met studenten klassieke zang, ook met veel succes gewerkt met vele studenten van MUZIEKTHEATER REGULIER Tilburg, die in mijn lessen kwamen onderzoeken wat de klassieke techniek(en) zouden kunnen bijdragen aan hun ontwikkeling als niet-klassiek muziektheater performer. Niet-klassieke studenten kunnen daarbij o.a. profiteren van de klassieke ademtechniek(en) en van het gebruik van de klassieke resonans. In dit geval moet er wel op gelet worden dat de klank niet té klassiek wordt – dat zou niet geaccepteerd worden in de reguliere muziektheaterpraktijk. Het betreft hier dus een TOEVOEGING aan de reguliere techniek(en), GÉÉN OMVORMING!!
Voor afgestudeerde studenten en hun werkveld wordt o.a. verwezen naar de alumni-lijst op deze website en op de website van Muziektheater van de Academie voor Muziek- en Musicaltheater van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten.
Kijk vooral ook op de website van “A WAY OF SINGING”, met welke professionals ik een nauwe samenwerking onderhoud.
Klik hier voor meer informatie over het volgen van zanglessen bij Harry Ruijl.


